Kandidat 4
Matematikken i norske skoler har en tendens
til å ofte bli veldig teoretisk, noe som er et resultat av at elevene skal
gjennom mye teori på kort tid. Dette medfører at det ikke blir tid til store
deler med utforskende undervisning. Mange elever får en dypere forståelse, og
læreren kan kanskje klare å luke ut flere misoppfatninger, hvis elevene får
arbeide mer utforskende. Læringsmønsteret til elevene, altså hvordan elevene
lærer, kan også endre seg med mer utforskende undervisning.
Volum vil for flere elever være noe de kun
har teoretisk tilnærming til, og dermed kan de ha problemer med å forestille
seg figurene. Forståelsen for hva man egentlig må multiplisere for å komme frem
til volumet er noe mange elever kan ha problemer med å forstå. Det finnes
formler for å finne volum av terning, prisme, sylinder, pyramide, kjegle og
kule, og det vanlige i mange klasserom er at elevene får en formel og kanskje
en rask innføring i hvorfor den er slik. Deretter noen eksempler på hvordan de
setter inn tall i formelen. Men hvor mange av elevene forstår egentlig hva de
setter inn i formelen og hvorfor de må gjøre det?
Ifølge Kunnskapsløftet skal elevene etter 7.
trinn kunne gjøre overslag og måle volum, velge riktig måleenhet for måling og regne
mellom flere måleenheter, finne volum av tre-dimensjonale figurer og bruke
opplysninger fra disse i konstruksjoner og regning (Kunnskapsløftet, u.å.).
Dette er kompetansemål som vil være enkle å kunne si er gjennomført med kun
bruk av læreboken. Det viktige spørsmålet
er, hvor mye kunnskap sitter elevene igjen med? Eller sitter de igjen med
akkurat det de trenger å vite for å få en god karakter på prøven som
sannsynligvis kommer rett etter?
De
senere årene har det blitt mer fokus på tekstoppgaver i matematikken, og de har
fått en annen betydning fra tidligere. De har gått fra å være brukt som en
ekstra utfordring til nå å bli mer vanlig å bruke generelt i undervisningen
også (Verschaffel m.fl, 2007). Forskning viser også at elevene må få mulighet
til å forske på egen hand uten at læreren kommer med forslag og gir elevene
svaret med en gang (Verschaffel m.fl., 2007). Gjennom denne type arbeidsform og
slike oppgaver, vil det være enklere for læreren å la elevene utforske selv og
i samarbeid med medelever.
Ofte
har elevene problemer med å forstå hvor de skal fordi matematikk er et stort
fag, og underveis i utdanningen er elevene innom flere ulike tema i
matematikken. Elevene har ofte ingen reell aning om hvor de skal i læringen, og
da er det viktig at læreren forklarer og underviser på et nivå slik at elevene
føler de har mulighet til å holde følge og klare å se hva som er målet (Wiliam,
2007). Delmål vil i denne situasjonen kunne være enkelt for å motivere elevene,
men også progresjon i oppgavene som elevene får hvor de selv klart ser hva som
er målet. Wiliam (2007) har skrevet om ”keeping learning on track” som
fokuserer på at elevene skal få veiledning som de kan ta med seg videre og hvor
de enkelt forstår hva som skal til for å utvikle seg. I et undervisningsopplegg
som dette vil det være enkelt for læreren å veilede elevene til videre
utvikling fordi elevene får arbeide med andre oppgaver de ikke er vant til. Læreren
kan da se hvilke elever som kun har tilegnet seg kunnskap som fungerer på de
vanlige oppgavene som de er vant til og hvilke elever som har fått en
forståelse av hva som må til for å kunne løse oppgavene.
Elevers
intellektuelle behov for å forstå hvorfor dette er noe som er relevant for dem,
vil komme tydeligere frem når flere av oppgavene kan relateres til situasjoner
i hverdagen. Harel (2013) påpeker viktigheten med elevers intellektuelle behov,
og at det må legges til grunn for matematikklæring da det er med på å øke
forståelsen til hver enkelt elev. På den måten ser elevene sammenhenger og
flere forklaringer kan bli mer logisk enn når tema som dette kun blir
gjennomgått teoretisk.
Figur 1 |
Figur 2 |
Deler av kompetansemålene fokuserer på å kunne velge riktig
måleenhet og regne mellom flere måleenheter. Gjennom arbeid med denne type
oppgaver, vil elevene få trening i akkurat dette. Med fokus på å finne de
måleenhetene som passer best samt å vise forståelse for hvordan man utfører
disse oppgavene, vil elevene enkelt kunne formidle det de kan. Figuren som
vises på siden, er et enkelt og smart hjelpemiddel for elevene når de arbeider
med denne type oppgaver. Samtidig er det viktig at de forstår hva som egentlig
skjer når de bruker denne metoden. Hvorfor multiplisere med 1000? Hvorfor
dividere med 1000? Skal elevene ha utnytte av dette, må en slik illustrasjon
være nøye gjennomgått først.
Undervisningsopplegg
I
dette undervisningsopplegget vil det være fokus på at elevene skal arbeide
sammen i små grupper for å løse flere problemløsningsoppgaver. Det blir også
satt fokus på at elevene må arbeide med sin forståelse av tekstoppgaver. Dette
er oppgaver som gjør at de både må friske opp i det de allerede har lært
samtidig som det kan komme utfordringer hvor de ikke har lært formlene. Her
blir elevene utfordret til å tenke sammen og komme frem til svaret. Gjennom de
fleste oppgavene vil elevene få en fysisk gjenstand som de skal finne volumet
til.
Oppgave
1:
![]() |
Figur 3 |
a) Hva er volumet til denne fyrstikkesken?
b) Hvor
mange dm3 er dette?
c) Hvor mange mm3 er dette?
Når
elevene får denne oppgaven først, er det med på å starte tankegangen deres slik
at de får frisket opp deler av regningen de ikke har brukt på en stund. Det er
også for å ikke starte med en for vanskelig oppgave.
Oppgave
2:
![]() |
Figur 4 |
a) Hva er volumet til denne i cm3?
b) Gjør
om svaret dere fikk i a) til dm3.
c) Hvor mange liter er det plass til i kartongen?
Målet
med denne oppgaven er at elevene også får en forståelse av å revne mellom
forskjellige enheter og se at 1dm3 er det samme som 1l.
Oppgave
3:
Vaktmester
Trond skal fylle vann i bassenget og lurer på hvor mange liter vann det er
plass til. Målene til bassenget er: Lengde 25m, bredden er 2/3 av lengden,
dybde 1,5m. Hvor mange liter vann er det plass til?
En
slik oppgave gjør at elevene må utføre flere forskjellige regneoperasjoner for
å komme frem til svaret. For enkelte elever kan en slik oppgave bli
utfordrende, men med diskusjoner med medelever vil mestringsfølelsen bli desto
større når de kommer frem til rett svar.
Oppgave
4:
![]() |
Figur 5 |
Finn
formlene for volum av pyramide og kjegle ved hjelp av prismet og sylinderen.
I
denne oppgaven får elevene utdelt disse fire konkretene. Her blir de utfordret
til å tenke nye veier og samarbeide for å komme frem til formelen for volum av
pyramiden og sylinderen. Når elevene får arbeide på en slik måte, blir
undervisningen mer praktisk og de lærer gjennom prøving og feiling (Verschaffel
m.fl, 2007).
Oppgave
5:
Lag
to forskjellige prismer med volumet 160cm3
Denne
oppgaven utfordrer elevene til å endre tankemønster. De er ofte vant til å få
målene utdelt og selv regne ut volumet. I denne oppgaven skal elevene selv
finne ut de forskjellige målene.
![]() |
Figur 6: Kilpatrick m.fl 2001:117 |
Alt
er sammenflettet
Kilpatrick
(2001) har delt matematisk kompetanse inn i flere biter som i denne
sammenhengen kan vise hvordan alt henger sammen gjennom arbeid med matematikk.
Conseptual understanding (forståelse) – Ha forståelse av
matematiske idéer og konsept
Procedural fluency (beregning) – Kunne regne effektivt og
nøyaktig
Strategic competence (anvendelse) – Kunne formulere,
presentere og løse matematiske problemer
Adaptiv reasoning (resonnering) – Kunne trekke logiske
slutninger mellom begreper og situasjoner
Productive
disposition (engasjement)
– Holdninger og syn på matematikk som fag
Matematikk
består av flere delkompetanser som må flettes inn i hverandre for at man skal
få en kompetanse som er solid. Gjennom arbeid i grupper sammen med medelever
hvor oppgavene til tider kan være vanskeligere enn det elevene er vant med, må
de ha en forståelse av hva volum er. Elevene
må bruke sine kunnskaper om beregning
for å komme frem til svarene på oppgavene og vite hvilke regneoperasjoner som
må til for å få et nøyaktig svar. Flere av oppgavene er av den typen der
elevene må bruke sin anvendelse av
kompetanse for å kunne presentere og løse de matematiske problemene som
oppgavene spør etter. For noen elever vil det forekomme flere matematiske
problemer enn hos andre elever, dette ut fra hvor stor kompetanse elevene har
fra før. Spesielt oppgave 4 og 5 viser elevenes egenskaper til resonnering, da elevene i oppgave 4 må
gjennom flere forskjellige regneoperasjoner og i oppgave 5 hvor elevene må
finne de forskjellige ukjente sidene. Målet med denne økten er at elevene skal
få et økt engasjement til matematikk
som fag og at synet på matematikk skal være godt.
Utfordringer
Et
slikt undervisningsopplegg kommer ofte ikke uten utfordringer. I en klasse hvor
alle er individuelle personer, og alle har forskjellig kunnskap og erfaring
både med temaet og kanskje arbeidsmetoden, vil det alltid være ulike
utfordringer å ta stilling til. Kulturen i skolene er forskjellige og noen
plasser er det vanskeligere å endre på denne enn det vil være på andre skoler.
Gjennomføring av kun et opplegg vil nok ikke være like utfordrende med tanke på
kulturen som det kan være å endre undervisningen permanent.
Kilder:
Harel,
G. (2013): Intellectual need. In Vital
directions for mathematics education research. Springer New York
Kilpatrick,
J., Swafford, J. & Findell, B. (2001): Adding
up to: Help children learn mathematics. Washington, DC: National Academy
Press
Verschaffel,
L., Greer, B. & De Corte, E. (2007): Whole number concepts and operations.
I F. K. Lester (Ed.) Second handbook of reaserch on mathematics
teaching and learning.
Wiliam,
D. (2007): Keeping learning on track – Classroom assessment and the regulation
of learning. I F. K. Lester (Ed.) Second
handbook of reaserch on mathematics and learning. Charlotte, N.C.: Information Age
Nettsider:
Udir
(u.å): Læreplan i matematikk fellesfag -
Kompetansemål etter 7.årssteg. Hentet 12.10.16 fra http://www.udir.no/kl06/MAT1-04/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-7.-arssteget
Illustrasjon:
Fig. 1 & 2:
I
matematikkens verden (u.å.): Omgjøring av
måleenheter. Hentet 12.10.16 fra http://imatematikkensverden.blogspot.no/2016/07/omgjring-av-maleenheter-mm3-cm3-dm3-m3.html
Fig. 3:
VG (23.08.15): Fyrstikkeske-treet
kuttet ned – anmeldes til politiet. Hentet 13.10.16 fra http://www.vg.no/nyheter/innenriks/reiseliv/fyrstikkeske-treet-kuttet-ned-anmeldes-til-politiet/a/23510712/
Fig. 4:
Alpro (u.å.): Alpro
soyadrikk sjokolade. Hentet 13.10.16 fra https://www.alpro.com/no/produkter/drikke/soya-smakstilsatt/sjokolade#productrange
Fig. 5:
Mattevideo
(u.å.): 1PY – volum og overflate.
Hentet 12.10.16 fra http://www.mattevideo.no/1py_7032
Fig. 6:
Kilpatrick,
J., Swafford, J. & Findell, B. (2001): Adding
up to: Help children learn mathematics. Washington, DC: National Academy
Press
Thank you so much for sharing this informative post. Really i got exact information what i was searching Help Children Learn Mathematics to know about our service.
SvarSlett